Straatcursus: zo was het

Erg leuke avond gisteren te van Speyk waar Frank van Strijen het vervolg gaf op de eerder gegeven cursus Straatcultuur. Het zaaltje zat goed vol en na een uurtje theorie bespraken we geanimeerd a.h.v. door Frank aangedragen voorbeelden ‘wat zou jij doen als dit je overkomt?’

Leerzaam want als je een paar jaar door onze wijk banjert heb je beslist je hoofd wel eens gestoten aan een fijn zuigend clubje ettertjes. Denk aan wat knaapjes op onze Burendag, de perikelen op het Hr. Vrankepleintje af en toe, de overlast op het Hr. Kerstantpleintje afgelopen jaren, etc..

Voorbeeld 1: je bent man & docent in Groep 8 van de Basisschool en op enig moment zegt een knaapje ‘Meester jij denkt dat je de baas bent, maar buiten ben ik dat dus ik zou maar een beetje uitkijken met wat je tegen mij zegt.

Een heleboel verschillende oplossingen lagen al snel op tafel:
1. De knalharde confrontatie: ‘Hoor ik jou mij nu bedreigen? Meteen mee naar buiten, en laat maar eens zien in welke speeltuin jij dan de baas bent jochie’.
2. Idem maar fysiek: je gaat héel dicht (centimeter of 2 van zijn gezicht) naast hem zitten en vraagt: ‘mompelde jij wat?‘
3. De klas voorop stellen (dus niet het querulantje, maar die andere 20) : ‘Dennis.. na de les wil ik je even apart spreken.’ En rücksichtlos de les vervolgen.
4. De achterliggende reden benoemen (evt. buiten de les) : ‘Zo ken ik jou niet Dennis, waarom zeg je dit vandaag ineens tegen mij? Wat is er aan de hand?
5. Op win/win mikken:.. ‘als jij buiten zo’n grote leider bent, waarom merk ik daar in de klas dan niks van?

Nog veel meer benaderingen passeerden de revue.

Voorbeeld 2: je bent vrouw en politie-agente. Als je langs een groepje opgeschoten jongeren loopt zegt er éen: ‘Hé agentje met je lekkere kontje, zullen wij eens even lekker neuken?

Suggesties qua antwoord i.p.v. ‘op de bon slingeren’:..
1. ‘Wordt dat dan de 1e keer voor jou?
2. ‘Leuk dat je mijn charmes waardeert, maar.. jij bent écht nog wat te jong voor me.
3. ‘Laat dat dingetje van je eens zien dan, want ik heb niet ’t idee dat ’t gaat lukken.
4. ‘Lukt het niet om een vriendinnetje te vinden jochie?
5. etc..

Idee hier is dat ’t sterker is als de ‘stoere jongen’ door zijn eigen maten uitgelachen wordt, dan wanneer hij een prent scoort maar wel zijn lef tegen de politie getoond heeft.

N.B.1. Er is niet slechts 1 goede oplossing. Vrouwen pakken dingen soms anders aan dan mannen en dat is logisch en goed. Niet elke man/vrouw pakt daarnaast identiek een kwestie aan en ook dat is goed. Je moet dát doen wat bij je past, en b.v. geen straattaal proberen te spreken als je dat niet beheerst. Dat werkt averechts. Ook niet heel stoer gaan doen als je dat niet bent of je niet stoer voelt die dag.
Jongeren zijn gevoelig voor ‘consequent’ (straight in hun jargon)

N.B.2. Probeer altijd je doel voor ogen te houden. Wát wil je bereiken? Dat kunnen geheel verschillende dingen zijn als: eigen veiligheid, herstel autoriteit, herstel orde, herstel contact, begrijpen waarom, beschermen van anderen, tempering eigen angst, korte termijn-doel (dat ’t nu ophoudt), lange termijn doel (dat het structureel niet meer gebeurt), etc..
Je handelen moet sporen met je doel.
Erg vaak blijkt dat je in een soort automatische piloot (als iemand dát zegt wordt ik altijd meteen woedend) schiet zonder nagedacht te hebben over het doel wat je eigenlijk wil bereiken.

N.B.3. Enig begrip voor de culturele achtergrond kan geen kwaad. Nederlanders, Surinamers, Marokkanen of Kaapverdianen reageren niet allemaal hetzelfde. Met allochtonen oppassen met Nederlandse spreekwoorden & gezegden; die nemen ze soms letterlijk uit onbegrip der historische betekenis.

Uitsmijter:.. geheid dat je zelf een keer merkt dat je de verkeerde aanpak hebt gekozen. Of.. ogenschijnlijk niks mis met je aanpak, maar.. het werkt niet. Juist dát zijn de leermomentjes. Niet gaan zitten mokken – vooruit.. even mag – thuis en bedenken: ‘allemaal afzinken bij de Maasvlakte’ of ‘er is domweg niks aan te vangen met dat tuig’.
Visualiseer wat je anders had kunnen doen en repeteer dat een keer of 5 achter elkaar, misschien domweg zittend in je auto met de regen tegen de ruitjes.
Als die andere benadering wél goed voelt, zul je zien dat je een volgende keer veel sneller tot een goede oplossing komt.

Oefening baart kunst! Fouten.. geeft niks. Juist die zijn leerzaam; zonder fouten leer je weinig (tenzij je per ongeluk een natuurtalent bent).

Ultieme uitsmijter van Frank: wetenschappelijk onderzoek heeft onomstotelijk uitgewezen dat visualiseren écht werkt.
Als je 20 minuten visualiseert dat je sport, maakt je lichaam spierweefsel aan!
Ik ga dat doen voortaan als ik een wijntje bestel.
Als je komende weken bedenkt.. wat ziet die OomHans er toch atletisch uit.. dan weet je hoe ‘t zo is  gekomen.

Frank heeft de Bewonersvereniging zijn boek Van de straat kado gedaan. Is erg leuk, herkenbaar en makkelijk leesbaar.
Bij mij te leen! Hieronder reageren als jet wil lenen. (N.B. binnen een week terugbrengen want de hele wijk moet ’t gelezen hebben voor de volgende Burendag) 
Voor de ware liefhebber:
hier de webstek van Frank.
hier zijn presentatie

P.S.1. Zojuist meteen de cursus toegepast.
Terwijl ik dit schreef werd ik nl. gek van de bouwvakkers op de Heer Kerstantstraat achter mijn huis waarvan de radio op oorlogssterkte aanstond. Aldus erheen gestapt en uitgelegd dat ‘mijn heilswerk voor de wijk behoorlijk hinder ondervind van hun Frans Bauer’. Begrepen ze helemaal en deden direct de radio zachter!
Moet niet veel gekker worden.

P.S.2. Voorbeeld 2 is echt gebeurd. Wat de agente indertijd gezegd heeft staat op blz. 155 van Franks boek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.